
Bilder er et godt verktøy for å selge varer. Bilder kan man ta selv og oppnå et ganske godt resultat og mange lever godt med det. Produktene står gjerne i ro og det er ikke så valdig vanskelig å trykke på knappen, og vipps har man tatt et bilde. Enkelt ikke sant?
Så hvorfor tar fotografen seg så godt betalt? Det er mange svar på dette spørsmålet. Fotografer bruker ikke telefon som sitt arbeidsredskap. Du har sikkert mange gode argumenter som at min telefon har x-antall pixler osv. Hvilket er vel og bra, men et profesjonelt kamera har i tillegg kostbar opptikk som er enda viktigere enn antall pixler. Profesjonell opptikk sørger for at den informasjonen som treffer brikken med alle pixlene er skarp og riktig gjengitt. Profesjonelle kameraer er kostbare også fordi de har høyere dynamic range enn telefoner og rimeligere kameraer. Det vil si at disse kameraene har flere trinn, mellom lyst og mørkt, og kan dermed gjenngi mer informasjon.
Men det er ikke kameraet som er det viktigste for at mennesker og produkter skal ta seg godt ut på to-dimensjonale bilder. Fotografen er en mester i å forenkle. I motsetning til et billedkunstner som starter med et hvitt lerret jobber fortografen med den virkelige verden som har ekstremt mange detaljer. Tredimensjonalt fungerer dette ofte bra, men når mans skal gjengi budskapet to-dimensjonalt bør en forenkle budskapet. Det vil si at komposisjon er svært viktig.
Hørt om fotografen som så lyset?
For å ta gode portretter og produktbilder er lyset en avgjørende faktor for at resultatet skal bli bra. Profesjonelle fotografer tenker alltid lys og hart gjerne lysutstyr for mange tusen kroner til rådighet. I tillegg til utstyret har han/hun også kunnskap om hvordan man skal sette lyset eller bruke det naturlige lyset riktig for å få gode resultater.
